قالَ رَسُولُ اللّهِ صلّى اللّه علیه و آله : اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤ منینَ لا تَبْرَدُ اَبَداً. پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله فرمود : براى شهادت حسین علیه السلام ، حرارت و گرمایى در دلهاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمى شود . منبع : ( کتاب جامع احادیث الشیعه ، ج 12، ص 556)
 لینکهای مفید کمينه

  
 آمار کاربران کمينه
عضويت عضويت:
آخرين كاربر جديد آخرين ها: KendallRobin
روز جديد امروز جديد: 0
ديروز جديد ديروز جديد: 1
تعداد كاربر سرتاسر: 483

اعضاي فعال كاربران فعال:
ديدار كنندگان ديدار كنندگان: 4
اعضا اعضا: 0
مجموع مجموع: 4

درحال حاضر فعال در حال حاضر فعال:

  

 

   کمينه
moharram

  
   کمينه

  وبلاگ مرکز تخصصی فقه و اصول قبا

http://ghoba-tehran.kowsarblog.ir/

سامانه وبلاگ حوه علمیه خواهران (کوثر بلاگ )

http://kowsarblog.ir/

پرتال کوثر نت:

http://kowsarnet.whc.ir/

ایمیل مدرسه علمیه قبا:

info.ghoba.it@gmail.com

پرتال تجمیع کننده خدمات الکترونیک

http://it.whc.ir/article/category/180/9203

دفتر فناوری و اطلاعات

http://it.whc.ir/

فروشگاه اینترنتی

tp://hajar.whc.ir/eshop/product

 

اس ام اس تبریک عید غدیر

محرم آمد و ماه عزا شد
مه جانبازی خون خدا شد
جوانمردان عالم را بگویید
دوباره شور عاشوار به پا شد
.

نسخه نرم‌افزاری بزرگترین منبع حدیث در تشیع به روز شد

نسخه نرم‌افزاری کتاب «بحار الأنوار» به عنوان بزرگترین منبع حدیث در تشیع به‌روز رسانی شد.


به گزارش ایکنا؛ ‌کتاب «بحار الأنوار الجامعة لدُرر اخبار الائمة الاطهار» یا به ‌اختصار «بِحارُالأنوار» به عنوان بزرگترین منبع حدیث در تشیع به زبان عربی به تألیف علامه مجلسی (۱۰۳۷–۱۱۱۰ هجری) است.

این کتاب به موضوعات غیرفقهی بیش از موضوعات فقهی پرداخته‌ است. در زمان مؤلف در ۲۵ جلد و در چاپ جدید در ۱۱۰ جلد منتشر شده‌ است. این کتاب را به همراه وسائل الشیعه، البرهان فی تفسیر القرآن، کنز الدقائق و الوافی جوامع حدیثی (ثانویه) می‌نامند.

این کتاب به تازگی در قالب یه نرم‌افزار ویژه تلفن همراه طراحی و پیاده‌سازی شده است که نسخه جدید آن با قابلیت‌های جدید به‌روز‌رسانی و به صورت رایگان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.

امکانات این نرم‌افزار شامل جست‌وجوی قدرتمند و سریع در یک یا همگی کتاب‌ها، سادگی مطالعه متن، امکان سفارشی‌سازی متن با تغییر فونت، اندازه متن، تغییر حاشیه صفحه، رنگی‌کردن اعراب، نوشتن یاداشت و نشانه‌گذاری یا اشتراک‌گذاری متن است. می‌توانید جهت دریافت اطلاعات بیشتر و دانلود این نرم‌‌افزار اینجا کلیک کنید

http://www.ghbook.ir/index.php?option=com_dbook&task=viewbook&book_id=939&Itemid=167&lang=fa

 

تقارن نام امام عصر(عج) با امام حسین(ع) در آیات و روایات

 

در شماری از آیات قرآن نام نامی و یاد گرامی امام حسین(ع) و حضرت صاحب الزمان(عج) در کنار هم بیان شده‌اند که این یادداشت به آنها نظری می‌اندازیم.

 در تعدادی از آیات قرآن ذکر سیدالشهدا و صاحب الزّمان(عج) در کنار یکدیگر بیان شده اند، که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم؛

قرآن کریم می‎فرماید: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً؛ کسی که به ستم کشته شود برای ولیِّ او سُلطه قرار دادیم»(۱)

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌امام رضا(ع) در تفسیر آن فرمود: در حقِّ امام حسین و حضرت مهدی نازل شده است. (۲)

امام باقر (ع) فرمود: منظور از مقتول امام حسین و منظور از ولیِّ او قائم علیه السلام است. (۳)

  1. «و جَعَلَها کَلِمَةً باقِیَةً فِی عَقِبِهِ؛  آن را کلمه ای پایدار در نسل او قرار داد»(۴)

پیامبر اکرم(ص) بزرگ مفسِّر قرآن در تفسیر این آیه شریفه فرمود: خداوند امامت را در صلب حسین قرار داد، که نُه تن از امامان از صلب او خارج شوند که از آنهاست مهدی این امّت. (۵)‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

  1. «وَ الْفَجْرِ وَ لَیالٍ عَشْرٍ »؛ سوگند به سپیده دم و شبهای دهگانه. (۶)

گذشته از احادیث فراوان که آیات پایانی سوره فجر را به امام حسین علیه السلام تفسیر کرده اند، (۷) امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبّی خود بخوانید که سوره امام حسین علیه السلام می‌باشد. (۸)

و در تفسیر: «وَ الْفَجْرِ» می‌فرماید: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منظور از « فجر » سپیده دم ظهور قائم(عج) است. (۹)

در احادیث قدسی نیز نام این دو‌ بزرگوار؛ ثار اللّه و حضرت بقیّة اللّه در کنار هم آمده است.

در احادیث فراوان سیمای دلربای حضرت مهدی(عج) در عصر روز عاشورا برای فرشتگان در کلمات قدسی خداوند منّان ترسیم شده که به چند نمونه از آنها بسنده می‌کنیم:

  1. امام صادق(ع) می‌فرماید: زمانی که هنگامه شهادت امام حسین(ع) رخ داد، فرشته‌ها ناله‌ها سر دادند و اشک فراوان ریختند و به سوی پروردگار تضرّع نمودند و عرضه داشتند: آیا با حسین که برگزیده تو و فرزند پیامبر تست، چنین رفتار شود؟! خداوند منّان سیمای قائم علیه السلام را برای آنان برافراشت و فرمود: با این (قائم) انتقام او (امام حسین) را خواهم گرفت. (۱۰)
  1. ابوحمزه ثمالی از امام باقر علیه السلام پرسید: چرا به حضرت مهدی علیه السلام « قائم » گویند؟ فرمود: هنگامی که جدّ بزرگوارم حسین علیه السلام کشته شد، فرشتگان به سوی پروردگار تضرّع و زاری کردند و گفتند: آیا می‌گذری از کسی که برگزیده و فرزند برگزیده ات را از میان بندگانت به قتل می‌رساند؟!

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خطاب شد: ای ملائکه من! آرام باشید که سوگند به عزّت و جلال خودم، انتقام او را از آنها خواهم گرفت، اگرچه زمانی بگذرد.

آنگاه خداوند منان سیمای امامان از فرزندان امام حسین علیه السلام را برای فرشته‌ها آشکار نمود، پس آنها شادمان شدند و مشاهده کردند که یکی از آنها در حال ایستاده مشغول نماز می‌باشد، پس خداوند فرمود:

بِذلِکَ الْقائِمِ أَنْتَقِمُ مِنْهُمْ؛ با این ایستاده قائم آل محمّد(عج) از آنان انتقام خواهم گرفت. (۱۱) 

این تقارن به کرات در روایات هم  ذکر شده که به چند مورد اشاره می شود:

  1. پیامبر اکرم(ص) در روز میلاد مسعود امام حسین(ع) نور دیده اش را در پارچه سپیدی پیچیده به حضرت فاطمه(س) برگردانیده فرمود: فاطمه جان! او را بگیر که او امام، فرزند امام و پدرِ نُه امام است، از صلب او امامان نیکو سِیَر خواهند بود، که نهمین آنان قائم آنهاست. (۱۲)
  1. امیر مؤمنان علی(ع) خطاب به امام حسین(ع) فرمود: نهمین فرزندت ای حسین! قائم به حق، آشکار کننده دین و گسترش دهنده عدالت است. (۱۳)
  1. امام حسن مجتبی(ع) فرمود: تعداد امامان پس از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دوازده تن می‌باشد، نُه تن از آنها از صلب برادرم حسین است که مهدی این امّت نیز از آنهاست. (۱۴)
  1. امام حسین علیه السلام در همین رابطه فرمود: قائم این امت نهمین فرزند منست، که صاحب غیبت می‌باشد. (۱۵)و(۱۶)

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌منابع:

 ۱-  سوره اسراء، آیه ۳۳

۲- قندوزی، ینابیع المودّة، ج ۳، ص ۲۴۳. 

۳- کلینی، الکافی، ج ۸، ص ۲۱۲، ح ۳۶۴

۴- عیّاشی، التّفسیر، ج ۳، ص ۵۰

۵- سوره زخرف، آیه ۲۸

۶- خزّاز، کفایة الأثر، ص ۸۶

۷- سوره فجر، آیه ۱ و ۲

۸- علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، ج ۲، ص ۴۲۱

۹- شیخ صدوق، ثواب الأعمال، ص ۱۲۳

۱۰-سید هاشم بحرانی، البرهان، ج ۱۰ ، ص ۲۶۴

۱۱-  کلینی، الکافی، ج ۱، ص ۴۶۵

۱۲- طبری امامی، دلائل الامامة، ص ۴۵۲، ح ۴۲۷

۱۳- خزّاز، کفایة الأثر، ص ۱۹۴

۱۴-همان ص۲۲۳

۱۵- شیخ صدوق، کمال الدّین، ج ۱، ص ۳۱۷

۱۶-از شب عاشورا تا آدینه ظهور ،علی اکبر مهدی پور صص۲۲-۱۷

 

 

آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی:

قرآن کریم به هیچ حقی به اندازه حقوق زن بها نداده است/ مودت عاقلانه و رحمت مهربانانه؛ ۲ عامل حفظ خانواده

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی ۱۸ مهرماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم گفت: قرآن کریم در هیچ مسئله‌ای به اندازه حقوق زن حساسیت به خرج نداده و برآن تاکید نکرده زیرا در دوره جاهلیت حق آنان رعایت نمی‌شد.

وی با بیان اینکه اساس خانه بر عفت و پاکدامنی و تقواست، بیان کرد: نفقه و مسکن و خورد و خوراک بر عهده مرد، اما سکینت بر عهده زن است و زن وقتی می‌تواند آرامش را حفظ کند که خودش حقوقش را حفظ و دیگران نیز آن را حفظ کنند و اگر اذن خروج زن که بر عهده مرد گذاشته شده، براین مبنا هست.

این مفسر قرآن تصریح کرد: درست است که جهیزیه و مهریه مسائل عرفی و تامین‌کننده برخی مسائل خانواده است، اما مودت عاقلانه و رحمت مهربانانه است که خانواده را حفظ می‌کند.

آیت‌الله جوادی آملی با انتقاد از ۱۵ میلیون پرونده قضائی تصریح کرد: حداقل ۶۰ میلیون نفر از افراد این جامعه به علت این پرونده‌ها با هم دعوا دارند و تنها راه برای نجات کشور قرآن و روایات اهل‌بیت(ع) است؛ امام رضا فرمود که حرف‌های ما مودت و محبت میان شما ایجاد می‌کند.

این مفسر قرآن عنوان کرد: اگر این پرونده‌ها با گذشت و ارتباطات درست اجتماعی کم شود، بسیاری از مشکلات کشور هم حل خواهد شد.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: اگر کسی اهل ایمان و ولایت شود، برابر آیه نور در سوره نور، نور علی نور می‌شود، نه اینکه از ظلمتی خارج و به سوی نور برود.

این مفسر اظهار کرد: هدف خلقت انسان و جن از دیدگاه قرآن کریم، عبادت است و کل نظام برای معرفت  و عالم شدن آن‌ها خلق شده است.

وی افزود: خدا بر همه چیز قادر است و اگر کسی این باور را داشته باشد، از رحمت الهی مایوس نخواهد شد، به همین دلیل هم یاس از رحمت خدا گناه است، زیرا همه عالم در اختیار او هست و هر چه هست سربازان الهی هستند و فرد ناامید یعنی به خدا باور ندارد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: پیامبر در یکی از جبهه‌های جنگ با فاصله‌ای از نظامیان خود در حال استراحت بود که یکی از مشرکان بالای سر ایشان آمد و ایشان را تهدید به کشتن کرد، ولی او فرمود که میان من و شمشیر تو قدرت الهی هست، ولی او باور نکرد، ولی تا رفت شمشیر بزند به زمین خورد و پیامبر بر او مسلط شد، ولی او را بخشید.

این مفسر قرآن اظهار کرد: فاصله میان آسمان و زمین یک بعد مادی دارد، اما باطن میان زمین و آسمان به تعبیر امام حسن(ع) آه مظلوم  است، لذا سِر اینکه فرمودند دعای مظلوم اثر دارد، همین است.

 


 

 

     

  
 ساعت کمينه

 



  
 جستجو در سایت کمينه


  
 تصویر برگزیده کمينه

عالم همه محو گل رخسار حسين است ، ذرات جهان درعجب از كار حسين است . داني كه چرا خانه ي حق گشته سيه پوش ، يعني كه خداي تو عزادار حسين است



 


  
 نظر سنجی کمينه

 چاپ   
ورود به سايت     ثبت نام كاربر